Rodzaje hamulców

Hamulce są kluczowym elementem każdego pojazdu, zapewniającym bezpieczeństwo i kontrolę podczas jazdy. W zależności od modelu i przeznaczenia samochodu, producenci stosują różne rodzaje systemów hamulcowych. Każdy z nich ma swoje specyficzne cechy, zalety i potencjalne zastosowania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej najpopularniejszym typom hamulców używanych w samochodach, omawiając ich działanie, konstrukcję i zastosowanie. Rodzaje hamulców bez tajemnic!

Rodzaje hamulców – tarczowe

Hamulce tarczowe są obecnie najbardziej rozpowszechnionym typem hamulców w samochodach osobowych. Składają się one z metalowej tarczy przykręconej do koła oraz zacisku, który zaciska na niej klocki hamulcowe. Kiedy kierowca naciska pedał hamulca, układ hydrauliczny wytwarza siłę, która dociska klocki do tarczy, powodując zwolnienie pojazdu.

  1. Działanie i efektywność: Hamulce tarczowe oferują doskonałą wydajność i są efektywne w różnych warunkach pogodowych. Dzięki lepszemu odprowadzaniu ciepła są również mniej podatne na tzw. fading, czyli spadek efektywności hamowania przy intensywnym użytkowaniu. Są także łatwiejsze w konserwacji niż hamulce bębnowe.
  2. Różnorodność konstrukcji: W zależności od modelu samochodu i oczekiwań co do wydajności, zaciski w hamulcach tarczowych mogą mieć różną konstrukcję – od prostych zacisków jednotłoczkowych po bardziej zaawansowane wielotłoczkowe, stosowane w samochodach sportowych. W niektórych wysokiej klasy pojazdach stosuje się również tarcze wykonane z materiałów kompozytowych, takich jak węglik krzemu, dla jeszcze lepszej wydajności.
  3. Zastosowanie i ograniczenia: Hamulce tarczowe są preferowane w większości nowoczesnych samochodów osobowych ze względu na ich wydajność i niezawodność. Jednak w cięższych pojazdach, jak duże SUV-y czy ciężarówki, mogą być mniej efektywne ze względu na większą masę pojazdu i wyższe temperatury generowane podczas hamowania.

Hamulce bębnowe

Choć coraz rzadziej spotykane w nowych modelach samochodów, hamulce bębnowe nadal są stosowane, zwłaszcza w tańszych i mniejszych pojazdach. Składają się one z obrotowego bębna połączonego z kołem i szczęk hamulcowych, które rozchylają się na zewnątrz, trąc o wewnętrzną powierzchnię bębna.

  1. Prosta konstrukcja i niskie koszty: Hamulce bębnowe są tańsze w produkcji i konserwacji niż hamulce tarczowe, co czyni je dobrym wyborem dla budżetowych modeli samochodów. Ich konstrukcja jest również prostsza, co ułatwia ich serwisowanie.
  2. Wydajność i ograniczenia: Mimo że hamulce bębnowe są wystarczająco skuteczne dla lekkich pojazdów, mają tendencję do szybszego nagrzewania się i fadingu w porównaniu do hamulców tarczowych. Ich wydajność może również spadać w mokrych warunkach, ponieważ woda może dostać się do wnętrza bębna.

 

Autor: Igor Bąk

 

Zobacz też:

Prywatni Detektywi w Świecie Kradzieży Samochodów: Jak Mogą Pomóc?